May 7, 2010

Blogger yang dah famous dan dah ramai follower ni memang berlagak.


Ada sesiapa yang sentap ke? Oke, tolong jangan sentap. Actually tak berniat pun nak tujukan untuk sesiapa. Aku pun baru setahun jagung berblogging. Mungkin masih naive lagi dengan dunia berblogging dan masih berusaha mencari dan explore sendiri tips-tips yang berguna daripada blogger-blogger yang lebih arif dan senior. 

Satu malam tu ada seorang rakan blogger add YM aku dan tanya kat aku tentang macam mana nak jadi blogger yang hebat macam aku? Dia nak belajar daripada aku. Hoh? Hebat ke? Follower pun tak sampai 200. Pelik. Bukan aku tak menghargai pujian tu, tapi aku rasa aku memang tak layak dapat pujian. Hey.. Memang tak layaklah! Ramai lagi blogger-blogger yang hebat. Then aku straight to the point lah kata kat dia, "Eh, mana ada awak.. Saya biasa-biasa jelah.. Saya pun baru setahun jagung start berblogging, rasanya memang tak layak dapat pujian tu.." Yang aku peliknya dia boleh pula kata, "Awak ni jangan berlagak sangat. Mentang-mentang follower dah ramai, blog dah hebat. Awak kena ingat kita tak selalunya berada kat atas." Aku terus tergamam. Ya Allah, sentap nya. Korang semua.. Adakah aku ni seorang yang berlagak kalau aku cakap aku tak layak dapat pujian tu? Salah ke aku cakap macam tu? Follower aku bukan beribu pun. Sedih. (Tetiba je aku emo malam ni..)

Dia kemudian bertanya lagi, "Awak boleh tolong saya tak tambahkan widget-widget macam kat blog awak tu? Nanti saya bagi password blog saya kat awak. Nanti awak buka lah blog saya tu. Blog saya tak hebat macam blog awak. Tak ada orang pun yang datang blog saya. Awak tolonglah saya. Cantikkan blog saya dan tambahkanlah apa-apa widget yang patut. Yang entry tu semua saya buat sendiri" Ok, aku terdiam jap time tu. Then aku bagilah link-link untuk free blogger template kat dia and link tutorial dan nasihat, "Mula-mula nak start berblogging memanglah macam tu, tak ramai follower. Lama-lama nanti ramailah. Biasalah tu. Semua pun bermula dari bawah kan? Dulu saya pun macam tu. Yang penting awak kena selalu blogwalking, and wat entry baru yang best-best. Nak tambah widget tu dulu saya pun explore sendiri benda-benda tu, sebab nak wat benda tu pun berjam-jam gak tau"  


Then dia membalas, "Tak pelah kalau awak tak nak tolong. Orang melayu memang macam ni. Tak nak tolong anak bangsa sendiri. Cuba tengok orang cina tu. Diorang tak kisah pun, tolong menolong untuk majukan bangsa mereka. Orang Melayu ni memang pentingkan diri sendiri." Ya Allah. Aku tersentap lagi. Ada juga ya manusia macam ni. Boleh pulak dia berceramah kat aku macam tu. Aku rasa aku dah cukup menolong dah tu, siap bagi link tutorial bagai. Ade tutorial tu ikut jelah. Nak aje aku balas kat dia macam ni, "Orang melayu memang macam ni kan. Nak yang senang je. Pemalas nak explore dan cari ilmu sendiri. Suka sangat bergantung dan berharap pada pertolongan orang lain. Kalau macam ni gayanya sampai bila Melayu nak pandai dan maju?" Tapi aku tak balas lah macam tu. Tak sampai hati. Aku diamkan aja. Diam kadang-kadang lebih baik. Haizz.. Nak minta tolong pun macam ni ke gayanya? Ya Allah, tak pernah jumpa orang macam ni. Dahlah time tu aku nak exam. Sabar jelah ye. 

P/S 1 : Korang pernah tak alami peristiwa macam ni? Agak-agak apa yang korang akan buat kalau perkara camni jadi kat korang? 
P/S 2 : Moral of the story, jadi blogger ni kenalah ikut resmi padi. Makin berisi makin tunduk.

XOXO,

85 Comments:

ika yunos said... [Reply to comment]

aah, tulah kak. sedih dan sentap gak dengar.. huhuuu.. T_T

Misshy Innz said... [Reply to comment]

uish ~
kejadah ?
trk btl.
seb bek x pnh kene ag cmtu.
saba yew ^__^

Kaizen Shinobi.com said... [Reply to comment]

sepakah orang tuh? meh aq tampor laju2 jap..

dia yang pemalas...

banyak gile kot tips dari otai2...

ariffshah, dauspoji, semua berkesan la... wades... eiii.. tension2... ahaks~

Unknown said... [Reply to comment]

die tu salah add org ke ape?
huhuh.
selamber je.
iskkk.
aku suke ayat yang ko nak ckp tp x ckp tu ika. aku pn explore and belaja sendri je cne nak cantekkan blog aku tu.
takde mintak tlg org sgt pun, melainkan mmg xtau gile2~

SyamsinaHadini said... [Reply to comment]

nasib die lah kalu x pandai kan.. google kan ada.. boleh belajar.. huhuh
so, xkan semua nk suruh org buat.
huhu. abaikan je ..
kalau dia nk jugak. bayarlahh.. ilmu tue..=)

miss lolly a.k.a luvfareda said... [Reply to comment]

HAHAHAHAHAHAHAHAHA.

lawak betOi. Adeh >.<"

Amir Izzat said... [Reply to comment]

kuang ajar bebenor orang itu..hish... ragam manusia..

Ayako A. said... [Reply to comment]

statemant agak bikin sentap di situ.
orang dah tolong tunjuk cara..
boleh dia kondem kaw2 plak kn..
haisshh

SyamsinaHadini said... [Reply to comment]

kalau minta ajar ckit tu boleh la. xla smpai login untuk dia. hehe..

ika yunos said... [Reply to comment]

@I n n z : hehe, sabar je ni.. tak pernah lagi kot jumpa manusia macam tu. psiko.

ika yunos said... [Reply to comment]

@ erry : kan? takkan tu pun nak suruh org watkan. explore sendiri kan boleh kan.. T_T

ika yunos said... [Reply to comment]

@ kaizen shinobi : adelah manusia tu. haha. takkan nak letak link kot ke blog dia. tak pasal2 femes. hahaha

ika yunos said... [Reply to comment]

@ miss shamsina : tulah.. dah namenye pemalas. macam gitulaa.

ika yunos said... [Reply to comment]

amir and miss lolly : hahahah. sangat kuajaqqqq!! haha

@cik_ezati said... [Reply to comment]

pengalaman sye,orang mnx tolong ajarkan tu ada (kwn sye sendiri & some people at ms) tapi takdela sampai dye suruh log in bagai

apekah org tu??
aishhh...dah laa nak minta tolong,lepas tu nak marah-marah pulak..akal ada ke?

mungkin dye terlalu fresh..tak tahu lagi selok belok dunia blogging nie macam maner

ape-ape pon benda kena usaha sendiri..tu pon awk dah bagi link bagai..tak reti nak berteima kasih ke?hurmm

ika yunos said... [Reply to comment]

@kasih : masalahnye die tu tak menghargai langsung kita nak tolong dia ni.. haish.. geram sesgt.

Zinedine Zaiddin said... [Reply to comment]

Biar aje dia femes...tp jadi mcm kes rasyiqin darwisy la kan. femes sbb buat perangai huduh..keh3

Lawak betul la manusia mcm ni..nk senang kena la susah2 dulu..hahaha

ika yunos said... [Reply to comment]

@ zati : kalau kawan pon boleh consider lagi. ni mslhnya tak kenal langsung dia sape, dan dia terus add ym. huhu

ika yunos said... [Reply to comment]

@sang karipap : kan? senang2 je nak terus belog cantik. free2 pulak tuh. haizz...

Azrul Hisham said... [Reply to comment]

aduhh...ada jugak orang macam ni...isk3...

tu jenis yang tak sabar tu...

bawak bersabar la ye...

Azrul Hisham - My Real Life

Cikgu Dahlia said... [Reply to comment]

pernah...sis ade laaa coaching beberapa blogger, memang siap tlg godek sekali...tp lama kelamaan, asyik nk suh kita buat jer, xmoh belajar2, sampai bila kan...tau2 nk blogging keje senang jer.tau2 nak duit nuff..bila dah siap, mula laa xnampak dah muka...xingat dah jasa kita ni...sabar jer org mcm ni..

skrg ni sesiapa yg mintak, mmg sis suh dia korek2 tutorial sis bg jer.. biar dia tlg diri dia sendiri gak. Bukan mudah nk senang. Kita pun bertungkus lumus sendirikan.. Bila laaa orang2 macam ni nak bukak minda sendiri kan

HAZRIL HAFIZ said... [Reply to comment]

npe honey xbagi je ayat last tue...biar pedas tlinga dia...cakap pndai sgt..=)

ika yunos said... [Reply to comment]

@dahlia : betul2. pastu saya dah cakap kat dia. saya nak exam. pastu boleh pulak dia ckp kat saya macam ni. "Alah, saya pon exam jugak." Duhh! Sengal gile!

ika yunos said... [Reply to comment]

@hafizrahman : entahlah, time tu mcm hati tgh berlembut sgt. malas nak panjang2 kan dan layankan org tak matang macam tu. huhuu

Zulfahmi Abidin said... [Reply to comment]

secara tk langsung org tuh msti akan bace entry nie.so dye da tawu da ape yg kmu diamkn tempoh hari..tp kn..klu dye online lagi..tolong pesan kt dye..."sila berhenti menulis blog.ini arahan serta merta".tolong yer..hehe

ika yunos said... [Reply to comment]

@ fahmi : kahkahkah. noleh pulak macam tu. hoh. kompem lah dia bace kot. hahahaha..

Zulfahmi Abidin said... [Reply to comment]

tuh la..mintak2 la dye bace...sbb utk kes2 yg mcm nie fahmie biase dah sediakan julap dah.....biar dye tawu rase..da la tak de adap.nk belajar,tp kurang ajar lak tuh..so ape kate akak ika aja fahmie jer lah...lol.tak yah aja dye..

ika yunos said... [Reply to comment]

haha.. oke adik fahmie.. boleyy.. heheee :)

ily said... [Reply to comment]

sabaw jela ika. at least ko tak budget bagus. ade blogger plak dh ramai follower pastu budget blog hebat sgt. ko ok je, just keep it low orait babeh. hehe

ika yunos said... [Reply to comment]

huhu.. tulah ily.. hehee.. thanks babe.. :)

gr@wn said... [Reply to comment]

Hahahahaha. Toksah kaTa kau, aku yAng setakaT 20 foLLower pUn ada orAng mengaTA aku camTu.
Orang yAng dahagakan duiT meLaLui nUffnang memAng camTu.

Shuk said... [Reply to comment]

adoi..nape ngan die tu?..kan dah ckup baik dah siap tlg bgi link2, tutorial utk die tu..dia yg mintak tlg, die pulak yg ceramah kat awk?..saya pn bru je blaja2 blog nih..singgah cne cni, blaja tutor ngan org..x patut2.. >_>

Zulfahmi Abidin said... [Reply to comment]

haha..bnyak la adek.bile mase mak fahmie lahir kn kmu ika pada thun yg same..hehe.

ika yunos said... [Reply to comment]

@jowin : hahah. sengal je kan org yg macam gini. saje je nk pergunakan kita. padehal puji pon tak iklas tu. T_T

ika yunos said... [Reply to comment]

@shukor : hehee.. mebi die blom berfikiran matang kot.. sedap2 je nak ceramah org. haih...

ika yunos said... [Reply to comment]

@fahmie : eh, sebaye eh kite ni? haha

Zulfahmi Abidin said... [Reply to comment]

hampeh..bute sejarah tol..

ika yunos said... [Reply to comment]

@ fahmie : oke.. :)

intanurulfateha said... [Reply to comment]

.omaigod
.sape budak tu
.meh sini nak sekeh

.sis slalu gak tlg org buat blog
.doang slalu bg paswed n id
.tp sep bek doang x byk songeh hehe

ika yunos said... [Reply to comment]

@intanurulfateha : huhuh. kalau dia ckp elok2 boleh consider lagi, dahlah nak perli2 bagai T_T

gr@wn said... [Reply to comment]

xpe. Kita bahAgia sUdah. Biar diorAng makan diri.

amirah said... [Reply to comment]

ntah apa2..dia la kena usaha sndiri.

baik tulis cmtu kat dy xyah nak lembut2..hehe

lau cmtu blog dia tapi kita yg kena watkan..dia post entri aja..senangnya

ika yunos said... [Reply to comment]

@amirah.. betul2. tapi kite ni pon nak cakap kasar2 kang dia makin ckp ape pulak. baik ckp elok2 walopun dia kate mcm2. nmpk lah kite ni matang sikit.. :)

ika yunos said... [Reply to comment]

@jowin : hahah. betol2. janji kita bahagia.. :)

pakcik rock said... [Reply to comment]

memang lu belagak john.. ekekekeke.. laki ke ppuan budak tu? kah kah kah ...macam macam style la orang skang.. haha..

Unknown said... [Reply to comment]

hahhahha, suka suka je org tu ckp cmtu, for me, walau my follower siket, xpelah, bukan nk apa pn, lgpun fara nye blog just for personal thing, so, xperlu follower bnyak2 kot :)

and fara rase kalu nk blog tu ramai followers, buatlah blog yg berguna utk org ramai, cakap sal kesihatan ke, fashion ke, so that org ley slalu ikut :)

miss u, bila nk ada reunion ek?

SheyPull said... [Reply to comment]

macam 2 la..:)

ika yunos said... [Reply to comment]

@pakcik nyanyuk : hahaha.. sapekah 'lu' itu wahai pakcik?? budak tu lelaki lah pakcik. sebaya pakcik kalau tak silap. 1987. eh2, pakcik lahir 1986 ey? ke 1968? lupe pulak..

ika yunos said... [Reply to comment]

@fara : i miss you too. hehe. tak tahulah diorang ni nak wat reunion bila. masing2 dah sibuk ngan hal sendiri.. :P

ekceli blog ni pon byk personal jugak dan rojakss. mcm tak kisah pon follower ramai ke tak. kalau follower beribu pon tapi takde fungsi tak guna jugak. kalau org follow, kite pon follow lah dia balik. :)

ika yunos said... [Reply to comment]

@ shey pul : mcm2 adaaa.. :)

pakcik rock said... [Reply to comment]

lu = ika rabbit.
haha.. pakcik lahir 1896 lah.. kehkehkeh..

ika yunos said... [Reply to comment]

ika rabbit? sampai hati pakcik.. mcm tau2 je gigi saya mcm rabbit. wakakaka..

ceit 1896 konon. padehal 1968.

pakcik rock said... [Reply to comment]

abes xkan ika jebbit kot.. kahkahkah..
haip?? cet.. apalah 1968 x hot.. kehkehkeh... 1689 la baru hot.. =)

ika yunos said... [Reply to comment]

tu bukan hot lah pakcik.. tu kerepot! sbb tu lah pakcik byk garisan2 kat perut tu.. kedut tu name nye pakcik.. hahahahahaaa.. :P

pakcik rock said... [Reply to comment]

cet.. ntah ntah kau pun ade gak rabbit.. kahkahkahkah.. cet.. =P

ika yunos said... [Reply to comment]

jap cek jap. eh, takde pon. slim je tengok. wakakakaka

pakcik rock said... [Reply to comment]

tu pasal kau tgk dari luar baju.. kahkahkah..cet... ntah ntah ade lebih dari 2 line.. kahkahakah..=)

ika yunos said... [Reply to comment]

eh, mane pakcik tau ni ade lebih 2 line? kantoi.. pakcik sekodeng perut saye eh? pergh, gatal pakcik ni! bagitau bini pakcik! hahaha

pakcik rock said... [Reply to comment]

kahkahkah..tula kau tak tau.. pakcik ade teropong azaib.!! haha... cet..

ApekxHensem™ said... [Reply to comment]

butui ka ini mcm...apek xmo mcm ini lorh.....aiyaa....ploblem2...

mau kawen ka??ehhh dating ka??apek malu la amoi..kuikuikui

ika yunos said... [Reply to comment]

@ pakcik : pakcik ni suke sgt wat cerite tipu.. hahaa

ika yunos said... [Reply to comment]

@apek hemsem : betol punyaaaa.. talak tipu laa. apek ni pemalu aa olangnya? ni yang amoi sukaaa. hahahahaha

Encik Psychopath said... [Reply to comment]

pena pena .

ika yunos said... [Reply to comment]

@psychopath : huhuh. senasib lah kita T_T

jaya jr said... [Reply to comment]

ahaha.amende laa..

ika yunos said... [Reply to comment]

jaya jr : teehee.. kan? bengang jek.. T_T

HDS voice said... [Reply to comment]

amboyyy..indahnye bahase org tuh,,
nk blogging..gune care sndri sudeyy,,

Ullyanazaidy said... [Reply to comment]

huhu..
taa pyh ajar la kalo org cmtuh..
xbersyukur,kire ok la da bg tutorial kn..isk2...

saba je la ika :)

Lucy S. said... [Reply to comment]

memang bikin panas betul. dye tu emo je. otak salah interpret ayat la tu. banyak mkn semut. hahahaha

meh2 jgn emo2. amek award ni ;
http://malinot-malinorte.blogspot.com/2010/05/ada-blogger-bagi-bunga.html

ika yunos said... [Reply to comment]

@ HDS voice : hahaha. indah ke? betol2, gune cari sendiri lah kan. baru ade identiti.. aitchehhh.. haha

ika yunos said... [Reply to comment]

@yana : hehee.. tulah pasal.. sabar je lah

ika yunos said... [Reply to comment]

emo : yup.. ekceli kena tengok gak motif kita wat belog. and yes, followers tu ptg. tpi biarlah follower yg aktif, bukan follower yg tido. hehe

waahh.. lawyer nak tolong saman die.. hehe

ika yunos said... [Reply to comment]

@alinn : ayat die mmg panas gile time tu. macam gitu gaya nak mintak tolong. wat naik darah je ayat. pastu ika da cakap kat dia da "sorrylah saya nak exam, nak study" then boleh pulak dia jawab, "saya pon exam jugak. dripada awak balas2 ym sy dari tadi kalau awak wat da siap agaknya" sakit nya hati mndengarkan ayat bangang dia tu.

Nur Hawa Mohd Zin said... [Reply to comment]

akak ada yg mtk tolong buatkan blog, then bila dah buat dia suh akak buat n3 plak..erk..lebih lah plak..so akak ckp je kat dia.."camne nak tau kalu tak buat n explore sndiri" heheh, bukan nak cakap akak bgus, tp bile dah tolong melampau plak..tp akak still newbie dalam blogging ni..

ika yunos said... [Reply to comment]

@ kak hawa : tulah. mcm melampau lah pulak siap suruh wat entry sekali. hihi.. kite pon newbie lagi kak.. hihuu

Deen said... [Reply to comment]

erk..memang sentap..bukan susah sangat pun nak explore..search kat gugel je..sume ada..kalau kena dekat blog aku best jugak nt..hehe

best jugak blog ko ni..tak macam blog2 aweks yang lain. ;)

ika yunos said... [Reply to comment]

@ aizuddin : hehee.. betol2. tak tahulah ape masalah die sebenarnye same ade malas atau betul tak pandai.

oh thanks bro for the compliment. :)

darkbatman said... [Reply to comment]

kamu.. dlm dunia blogging ne mcm2 ragam org kita leh jumpe.. klau bab sentap 2, abaikan..jgn amek kisah ika.bkn pe, nt hilang mud utk berblogging.. klau org cmne, wt xtau jer. tlg setakat termampu..klau dia pun mls cmne kita nk tlg?

ika yunos said... [Reply to comment]

@ darkbatman : heheh. thank bro for the advice yg sangat berguna tu,

tapi kan utk tidak sentap tu mcm susah lah bro, mesti terase jugak.. kalau dah namenye pon pompuan byaselah kan sentap2 tacing2 gini. ekeke..

ok len kali tak nak sentap2 lagi. :P

Afique Zainuddin Ahmad said... [Reply to comment]

pehh..dah tu..dia baca tak entry ni?..apa dia cakap..(semangat nak tau tiba tiba)!!

ika yunos said... [Reply to comment]

@ stiffler : hehe. ntahlah tak tahu pulak die bace ke tak entry ni. hihi, kalau die terbace rase kesian dan serba salah jugak. nasib baik tak bubuh link ke blog die. hihi

hahazirahas said... [Reply to comment]

sy x rase la blogger yg femes brlagak. kalo diorg x lyn kita pun msti ada sbb. yela diorg kan busy msti letih nak lyn sume org. apa2 pun sy rase org tu x ptut ckp mcm tu. huhu~

mrs.JamaL said... [Reply to comment]

betol kata u tu..diam tu kekadang lebih baik kan....

kadang niat kite ikhlas nak menegur..tp nt kene balik....

aper pown comey la blog u..

Bro Framestone said... [Reply to comment]

bro tetap gak nk komen even xsempat nak bace.. nk kuar outstation nie...

bro dari tahun 2006 berblog even bertukar blog mahupun follower xde pulak istilah berlagak..

cuma lately xberkesempatan nak terjah blog reply komen mahupun sembang kat facebook he..23x

dn bro pun xpandai nk share2 tip berblog.. just mampu share rapu rapan je

BroFramestone Blog

pizet said... [Reply to comment]

sedapnye cakap orang macam tu...x muhasabah diri lansung...sangat x suka orang macam ni...menci...y x sound je dia