April 10, 2011

Bila saya tidak cantik

Bila saya tak cantik, 
Tidak ada mata-mata liar yang memandang saya tidak berkedip. 
Tidak ada pula lelaki yang menggilai saya dan menyayangi saya semata-mata kerana mengagumi kecantikan yang saya ada. 
Cukuplah lelaki yang menyayangi saya kerana diri saya yang tidak sempurna. 

Bila saya tak cantik,
Tidak ada pula wanita-wanita yang cemburu akan cantiknya saya.
Tidak ada pula yang memusuhi atau hasad dengki kerana cantiknya saya.
Tidak pula terlintas rasa bongkak dan berbangga dalam hati dengan kecantikan yang saya ada.
Alhamdulillah, kurang dosa saya.

Bila saya tidak cantik,
Tidak ada pula rasa ingin mendedahkan rambut, lurah, betis, peha.
Saya masih punya rasa malu dan malu itu separuh dari iman.
Alhamdulillah, kurang lagi dosa saya.

Bila saya tidak cantik,
Tidak pula saya mengalami dilemma seorang gadis yang ingin memilih satu daripada 1000 jejaka; yang ternyata semuanya mengagumi kecantikan saya.
Tidak pula saya berlaku curang kerana ternyata hanya seorang lelaki yang sudi menerima diri saya apa adanya.
Walaupun saya tidak cantik, dia tetap sayangkan saya.
Ya, berkurang lagi dosa saya.

Bila saya tak cantik, 
Tidak pernah pula saya cemburu atau mengeluh melihat perempuan-perempuan lain yang jauh lebih cantik.
Cukuplah dengan ucapan ALHAMDULILLAH dengan apa adanya saya.

ALHAMDULILLAH.
Saya bersyukur bila saya tidak cantik.


37 Comments:

Fyka said... [Reply to comment]

suka statement ika yg ni..
setuju 200%..

Anonymous said... [Reply to comment]

wah, I like your statement IKA! Alhamdulillah, sekurang-kurangnya kita dilahirkan sempurna dan cukup sifat! Biar kita cantik disisinya :)

LINA JALIL said... [Reply to comment]

kite suka entry ni 1000 kli :)

Liyana Lunia said... [Reply to comment]

SYUKUR dgn apa adanya, orang lain tak cukup tapi kita dah cukup sempurna dah cukup bilangan jari kaki, jari tangan. ALHAMDULLILAH syukur

Ayeem Jemain said... [Reply to comment]

aku syukur aku tak hensem

combi said... [Reply to comment]

dats rite bebeh!

Huda Luna said... [Reply to comment]

hang tau x entry hang ni memang terbaik tip top lah!

aya said... [Reply to comment]

Alhamdulillah. cantik luar cantik dalam hanya yang ikhlas saja yang dapat lihat semua tuh :) hehe. agreed with iekaa :D

cikmegipama said... [Reply to comment]

nice!! two thumbs up!

Raden said... [Reply to comment]

tp semua orang itu cantek kan...:)

Encik Psychopath said... [Reply to comment]

ika tetap cantik di mata akmal.

wow.

Encik Psychopath said... [Reply to comment]

entry ni mcm angkat bakul pun ade.


kan?

-telOrDibAsuh- said... [Reply to comment]

oke la tu ika..better tak cantik..
coz orang yg kite nampak cantik tu belum tentu cantik di mata ALLAH

Alia Azmi ◕‿◕ said... [Reply to comment]

suke gile entri nii ! *lompat atas katil*

biarlah kita tak cantik di mata manusia , asalkan kita cantik di mata Allah .

papepon , kita patot bersyukur sbb dilahirkn cukup sifat kan ? tk mcm separuh org tu kann :(

semutsengal said... [Reply to comment]

ok.lepas nih buat bila saya tidak kacak pulak..lallala.

semutsengal said... [Reply to comment]

ok.lepas nih buat bila saya tidak kacak pulak..lallala.

rj Etika said... [Reply to comment]

tapi semua orang mesti ade akhlak yg cantik. ;)

Qamarina said... [Reply to comment]
This comment has been removed by the author.
Qamarina said... [Reply to comment]
This comment has been removed by the author.
Qamarina said... [Reply to comment]
This comment has been removed by the author.
saya_arief said... [Reply to comment]

ika..fewitt..fewiitt..
ramai owang puji hang..
mesti idung tu da kembang kan.?
;p

M. said... [Reply to comment]

eiiiii iteyyy shuke gilewwww entry diewwww yangggg niewwwww. iteyyyy shukeeee lahhhh :D

haha :D

nice one. saya tak cantik saya okay. Hehehe :D

Phantom said... [Reply to comment]

betul3

suka suka suka

setiap org ada kecantikan masing2 dan bersyukur walaupon tak cantik mana

hahazirahas said... [Reply to comment]

suka! setuju!

Nurain Hasan said... [Reply to comment]

kena batang hidung ain jugak.
betul ika.ain pon same menghargai lelaki 1 tu je la yg sanggup terima ain seadanya. tskk

snf said... [Reply to comment]

besyukur dengan ape yg kita ade an:-) hidup ceria-ceria

Anonymous said... [Reply to comment]

yeahh ! betul .
nak jea like entry ini banyak-2 kali.
hee ♥

mira said... [Reply to comment]

likeeeeee <3

Mohd Hazwan said... [Reply to comment]

bersyukur dengan apa yang ada....
ps:syukur aku tak hensem hahaha

mai meowmeow said... [Reply to comment]

stujuu ~ like 10k !

AimanAriffin said... [Reply to comment]

this is a really2 good post. Keep it up :)

Faiz Tapit said... [Reply to comment]

i loike this entry.. heheh

syufaa said... [Reply to comment]

syufa sukaaa! ^_^

storyfromme said... [Reply to comment]

saya bersyukur dengan apa yang saya ada :)

izuddinrahim said... [Reply to comment]

kalo tak hensem pulak cane? version lain pulak eh? hehe

ummi said... [Reply to comment]

Alhamdulilahh...entry yg bestt!!

Hiddy Asri said... [Reply to comment]

Maaf, sy kurang setuju...semua manusia dilahirkan cantik..(tidakkah elok kita mengatakan ttg ciptaanNya)yg membezakan kita adalah iman dan takwa..