May 27, 2010

Pentingkah jumlah followers?



Salam semua. Sorry my beloved readers, dah lama sangat tak update blog ni sebab busy sangat dengan short sem. Banyak ASSaimen. Kononnye. Oke, nak tanya korang semua ni, pernah tak korang terbaca or terjumpa ayat-ayat cinta sebegini dalam Shoutbox korang, "Follow you, follow me back please." ataupun "Follow you already, waiting for you to follow me back" ataupun, "Kita dah follow awak, awak follow lah balik?" dan yang terakhir "Comment entry baru saya please." Ha. Apakah perasaan anda bila terbaca comment-comment sebegini? Apakah first impression anda dengan komen-komen sebegini? DESPERATE?

Oke, to be honest saya kurang gemar bila terbaca ayat-ayat cinta sebegini dalam shoutbox saya. Bukan apa, saya rasa macam kurang ikhlas la kalau sesiapa datang blog saya or follow blog saya sebab mengharapkan saya follow dia balik or comment entry dia. Kan ke lebih elok simply cakap "Follow you.." atau "Singgah sini.." Rasanya tak payah lah kita nak sibuk-sibuk suruh orang tu follow blog kita balik atau suruh comment entry kita. Saya lebih suka orang yang tinggalkan komen yang berbentuk conversation kat Shoutbox, contohnya macam tanyakan sesuatu "Hai ika, da makan ke belom?" atau seangkatan dengannya. Kan lebih mesra. Dah tentu saya akan semangat nak buka link blog korang untuk menjawab pertanyaan korang tu dan secara tak langsung baca entry korang dan kalau saya berminat saya follow lah. Kan lebih IKHLAS dan MESRA PEMBACA kalau macam tu. 

And lagi satu, kenapa nak sangat followers ramai-ramai dengan cara macam tu? Adakah jumlah followers yang ramai tu dah cukup menggambarkan kualiti sesuatu blog tu? Mungkin setiap individu mempunyai pendapat dan pandangan yang berbeza-beza.

Bagi saya "Ya. Memang followers tu penting." Memang saya akui followers yang ramai itu  penting sebab mungkin sedikit sebanyak memberi imej / first impression yang baik blog kita kepada pengunjung yang datang. Tapi bagi saya, tak semua blog yang ramai followers ni berkualiti. Betul! Saya selalu juga terjumpa blog yang ramai followers ni, ada diantaranya yang betul-betul berkualiti dan ada juga yang  tidak. Bagi saya untuk tingkatkan jumlah followers yang ramai apa yang penting isi entry hendaklah berguna dan bermutu. Bukan hanya update blog sekadar melepaskan batuk ditangga. Antara contoh blog yang berkualiti bagi saya macam blog Kak Dahlia, Joegrimmjow, Ariffshah. Yang tak berkualiti tak payahlah saya nak list pulak kan. And banyak lagilah blog-blog lain yang bagi saya sangat berkualiti dan berguna walaupun followers tak ramai mana.

Yang penting kalau nak sangat ramaikan followers tu, watlah entry yang best-best. Dan ingat! "Let the followers come to you NATURALLY" bak kata nenek ni. Tak payah paksa-paksa.

P/S 1 : Oke, ini pendapat saya je. Mungkin korang ada pendapat yang berbeza. Apa pulak pendapat korang? Bagi korang penting ke followers yang ramai ni? And apa pendapat korang dengan orang yang suka suruh kita follow dia?

XOXO,

60 Comments:

aya said... [Reply to comment]

xpernah plak terpikir nk follower rmai. hehe

aNge said... [Reply to comment]

saya tak kisah pun jumlah follower ni,lagipun blog saya hanya utk suka2 je,bkn nk glemer2 ni..hehe.bila saya folo satu2 blog tu tak harap pun tuan punya blog tu folo saya balik..tp, kalau die folo, terima kaseh byk2 :)
*peace*

ika yunos said... [Reply to comment]

@ ayaa : samelaa. kalau ade / takde orang nak follow blog kita pun tak kisah. takdelah sampai pakse org follow kita, haizz.. T_T

ika yunos said... [Reply to comment]

@ ange : yepp.. kite serupaaa.. hehee :)

mrs.JamaL said... [Reply to comment]

betul la tu.selalu dpt msg camtu...

Nas said... [Reply to comment]

erm....kdg2 terpaksa gak wat cam2...nak promote blog katakan..tapi pas lepas blog saye cecah 100 folowers..xnak wat camnie da...saye ikot style kamo...:) kamo kan senior blogger...

vespa jobot said... [Reply to comment]

follower ramai pun x guna kalau diorang x dtg jenguk dan baca blog kita..
tp aku sgt menghargai follower2 blog aku..mereka rock!anda juga!
haha

Noorliyana Rashid said... [Reply to comment]

emm. some org mmg anggap pntg tp kalo ak lah, emm.. biasa2 je kot. xde la obsess sgt. = )

Lucy S. said... [Reply to comment]

woah letop noks tajuk entri ni! hahaha. ayat2 cmtu mmg tak suke la. kalo blog dia bagus, baru la follow balik, kalo x takat bukak jela.

followers ramai or x tu tak sure la pnting ke x. mcm my latest post tu bukan nk paksa org follow blog, sbb nk tnjuk appreciation kpd org yg follow.

bravo bravo noks. eh knape mcm addicted kat pkataan noks ni. hahaha!

ika yunos said... [Reply to comment]

@ mrs jamal : huhu. tula pasal kak.

@ nas : eyp. senior blogger apebendenye. haha. belum sampai stahun lagi laa blogging. huhu. tak layak lagi..

erm, tulaa.. dulu2 tak silap penah gak kot wat camtu, tapi da lame2 tu rase mcm annoyingla pulak bile org len wat camtu kat kita.

ika yunos said... [Reply to comment]

@ vespa jobot : ohh, thankss bro. hehe. betul2, follower nilah yang saya gelarkan followers tido. huhu

ika yunos said... [Reply to comment]

@ yana : hehee.. ntah, aku rase pon byase2 je kot.. takdela sampai mcm desperate sgt suruh org follow blog kita.. kalau rasa nak follow, follow lah. hehee :)

ika yunos said... [Reply to comment]

@ alynn : woah, mekasey ye noks.. (sumpah mcm bapok) hahahha. betul2, same la kite. kalau best kita follow la kan.

tapi kira bagusla u noks, takde pun suruh "follow me" kat blog org tapi tup2 da setengah dari seribu. Oke lah tu. maknanya ramai yang suka blog u nokksss.. (Gedik habis ni)

Fariq said... [Reply to comment]

entry yg bgus...
opinion yg menarik..
stuju sama skali...

HDS voice said... [Reply to comment]

ika..lame xmenuliss.!!(err..menaip mungkin~)..tp skali post..tu dia...
meletop punya entry..huhu

btol meh..wat pe nk follower byk2 lau follower 2 tydo jeh koje..
+ buat ape kte nk fllow blog org tuh law kite pn tydo gak..ushh..
ape ak merepet nih..haha

thumbs up~

Liyana Lunia said... [Reply to comment]

sy follow je awk bila sy belog awak best. lagipun saya tak suruh pun awk follow saya atau awk suruh sy follow awak atau (okay ayat terbelit belit dlm era dapat rm100 HAHAH)

Yuyin Azman said... [Reply to comment]

wah!berani...da lme da nk buat entry pasal org2 yg desperate mcm ni tapi takut rmai yg terasa.jadi,pendam kan saja dlm hati..x suka kalau baca kat shout box kalau ada org follow kita then dia suruh follow balik..memang nampak mcm x ikhlas je follow blog kite...tapi,terpaksa lah follow blog diorang blik..kalau x follow takut diorang kata berlagak/sombong plak...

ciek niena said... [Reply to comment]

betul3.. xperlu la follower ramai2.. nanti susah nak meluahkan perasaan.. sumer owang taw.. segan nyer.. huhu.. nway,suka la layout blog awk.. huhu..
=)

HAZRIL HAFIZ said... [Reply to comment]

hahahaha masa komen ni kn??baru tertgk ada orang buat ayat ""follow me"" back kat shoutbox ika=P

Liza Ramli said... [Reply to comment]

sangat setuju.. jadi lps ni..tak yah laa pikir pasal follower kan.. biar dtg dengan semulajadi... tq

Afique Zainuddin Ahmad said... [Reply to comment]

keh keh keh ...aiyo..lu mcm ckp kat gua je..banyak malu ouh!..

Zulfahmi Abidin said... [Reply to comment]

Steady la ika..seorang yg lantang bersuara...

-telOrDibAsuh- said... [Reply to comment]

hehe..so kalau naktelor singgah blog telor hehehe....

saya_arief said... [Reply to comment]

i da follow u..
follow la i balik yer..
wink2..

Mr.J said... [Reply to comment]

follow memollow ni adalah satu penyakit berjangkit sekarang.
salam kenal,
www.pengeRindu.com

Anonymous said... [Reply to comment]

haha. arief x serik2..
bikin panasss.. haha
saye amat hargai sape2 yg bace blog saye..

ika yunos said... [Reply to comment]

@ HDS : mak aih meletop lah sangat noks (ops terikut style alinn pulak)
yee.. betul2. hehe. kenelah ikhlas kalau follow blog kite kan. T_T


@ Liyanaa : saya follow blog awak sebab blog awak comel dan best! hehe :)


@katie : huhu. berani ey? tula, takut2 gak nak post entry ni takut ramai terase atau sentap. haahaa. tula, saye pun kadang follow jela blog yang suruh follow die balik tu walopon dalam ati tak suke kan. nnti cakap kite ni ape pulak.. :)

ika yunos said... [Reply to comment]

@ cik niena : hahaa. gitu ey? hehe.. malu gak kalau ramai sgt followers ni. hahaha (bole pulak gitu kn?)

@hafiz rahman : haha, tula pasal. nampak sangat org yang tinggalkan komen tu tak bace langsung entry ni. bukak blog, tekan button follow, tinggal komen kat shoutbox "follow me back". WTH?? haha

@ stiffler : huhu. tiade niat mngguris hati mu wahai stiffler. hahaha.. sorry2..

ika yunos said... [Reply to comment]

@ Liza rahim : hihi. yupp. "let the followers come to you NATURALLY.."

@ fahmie : lantang bersuara. sat agi takut org kutuk2 blkg kate kite bajet hebat. wuwuu.

@ pencuri telor : haha. tak nak lah telur. nnti kentot busuk maaa..

ika yunos said... [Reply to comment]

@ saya arief : amboi2.. hahaha..

@ aina : yer, saya pun sangat hargai siapa yang bace entry sayaaa............. :)

@ Mr J :woohh. penyakit berjangkit eyh? tula pasal. rasanya makin ramai yang terkena penyakit macam ni sekarang. :)

gr@wn said... [Reply to comment]

kaLau bLog orAng tu menArik je aku foLLow. BLog aku, aku stOk sendiri je. Orang foLLow x foLLow tu xde kEna mengEna dengAn syok aku. Haha.

Kata orAng, bLog itu tempaT kita meLepaskan ceriTa.

eqacashperlala said... [Reply to comment]

haha!
saya pun tak gemar dengan org yang follow kita sbb nak kita follow die balik.
bagi saya lah en, xkisah ah followers tak ramai. janji dorang follow sbb dorang mmg suke dengan blog saya

Unknown said... [Reply to comment]

followers tidor aku tak suke =.=
blog aku konon je ramai followers tp yg aktifnye bpe kerat je
setengah tu bukan followers aku pn yg sll komen. heh.
tapi xpela, dorg sudi nak folo. hohohoh.

iamzulfadli said... [Reply to comment]

Entri panas ni....

http://ohserius.110mb.com/blog.php

cikbelog said... [Reply to comment]

utk jwb segala persoalan ini..apa kata kita kembali kepada tujuan kita berblog?adakah utk dpt follower yg berjuta3 atau berblog skadar suka2?eheksss...tumpang nyebok sat.. :D

Loyar Lawa said... [Reply to comment]

fuuhhhhh terbaekla.... itue la biaq follow dengan seikhlas hati kan...

khai said... [Reply to comment]

aku nye blog mcmne? huhu

ika yunos said... [Reply to comment]

@ jowin : haha. same2.
betul2. blog tempat kite melepaskan cerita. semuanya depends pade tujuan sebenar kita berblog lah kan.

ika yunos said... [Reply to comment]

@ ery : erm, yup22. pape pon bersukurla sebab ade org sudi follow kan. hihi. :)

@ eqacashperlala : ye, betul3. :)

ika yunos said... [Reply to comment]

@ viva la zull : panas ke? hahaha. jgnlah panass. cool2.:)

@ cik belog : yee.. stuju sgt dengan cik belog. yg pentong kite ken tengok balik ape tujuan sebenar kite berblogging. adakah sebab nak cari populariti semata2..:)

ika yunos said... [Reply to comment]

@ loyar lawa : hehe.. thanks. betul2, kenalah follow dengan hati yg ikhlas.:)

@ khai : kenape dgn blog kau khai ? hehe :)

Hellioz said... [Reply to comment]

Gwa nak readers!
gwa bukan nak followers...
gyahahahahaahaha

follow tp xbce bwat pe ye x?
gyahahahahaah~

Zulfadli Zainal said... [Reply to comment]

manusia kan mudah taksub dgn perkara2 kecil.

Rowena Zainuddin said... [Reply to comment]

yuhuu~
i dah comment..
comment me back please!!
hahahahahaaaa~
lol..
kidding..
siyesly,org cmnie mmg desperado..
kalo kite follow back pun..
dorg ntah baca x blog kita kn..

rosa said... [Reply to comment]

woho. been there. done that. once. what a silly thing to do.

RastaMat said... [Reply to comment]

setuju2..
setuju yang amat sangat..
Kalau content baek,kualiti dan unggul serta keunggulan, kompom orang akan follow..
Mereka mungkin perlukan trafik yang tinggi terutamanya nuffnagger..
Papepon, biarlah mereka dengan hidop sendiri..
setiap orang ada cara masing2..
Salam Ukhuwah..

semutsengal said... [Reply to comment]

berkata : pnting kot..tah la tak pnting rse nye..

Suraya Aris said... [Reply to comment]

sokong anda! :)
kalau dalam tu cuma banyak tayang gambar dari info2 yang berguna nak wat ape kan?

SYAFIQAHSALEH said... [Reply to comment]

sama sama..sy juga x suka..rimas ar..at least bg sy kalau org tue btul btul nak follow biarlah diaorg follow sebab dioarg rase nak follow..x yah nak paksa paksa..senang cte :))

farah said... [Reply to comment]

kadang2 rase penting followers ramai sebab bersemangat sikit nak blogging..hehehe..

ika yunos said... [Reply to comment]

@ Nhidayat : haha. kontroversi ke weh? huhu, da lame tak apdet blog. sgt busy. huhu

@hellioz : betul! readers la yang penting!

@melon : a'ah kan3? T_T

ika yunos said... [Reply to comment]

@rowena : hahaha, buat lawak pulak cik rowena nih. hehehehe. kan? desperedo giloss!

@rosa : yeahh.. they expect by dropping "Follow me back" message in Shoutbox, people will follow them back. duhh!

ika yunos said... [Reply to comment]

@rastamat : yuupp. betul tu. kalau content baik, berkualiti barula menarik org utk follow lite.

@anipkundakundi : ya, diakui penting... tapi hendaklah melalui cara yg betul. bukan dgn care pakse or "tak berhemah".

ika yunos said... [Reply to comment]

@si suraya : hehe. tapi saya suke tengok blog banyak gambar. tapi content atau ape yg nak disampaikan pon mestilah ade.. :)

@shafiqah : ye, betul tu rasenye mmg ramai yg mengalami mslh macamni kan? especially new blogger kott? ntahla.

ika yunos said... [Reply to comment]

@farah : ye, betul tu.. mmg follower tu penting tapi biarla follower tu follow kite sbb mmg suke blog kite and content blog kita bagus.. kan? hehe

Lucid Ikemal said... [Reply to comment]

haha. we have the same pendirian. sya always jadi silent follower. tp selalu baca kalau blog yang best.

komen entri yang best!

kepada ikahoneybunny saya bagi A+. hahaha

mr.F said... [Reply to comment]

ye la...ika dah makan ke blom
(dalam nada mesra)

hahahaha

semut lelabah said... [Reply to comment]

setiap satu komen, akan dihargai. saya lebih suka org singgah, dan beri pendapat dan komen yg bernas lepas kita buat satu-satu entri.. itu saja. x harapkan ramai followers pun.

Luqman Din said... [Reply to comment]

setuju sangat dengan kak...
btw nak tanya, camna kak buat table warna pink tu kat entri... kalu boleh, ajarkanlah sy ni (:

aisha jamal said... [Reply to comment]

haha . setuju gile ngan post nie ..
buatpe ntah nak follower rami2 ..