December 23, 2010

Tips Blogging : Jangan kedekut


Assalamualaikum! Hari ni Ikahoneybunny just nak share tips dengan korang. Walaupun aku takdelah bagus mana pun tapi aku nak share jugaklah tips ni. Tak kira. Kehkehkeh. Selalu orang cakap kalau nak jadi bloggers ni rupa blog kena superb, entry kena tip top lah, keywords penting, SEO lah bagai. hahaha kan Fezal Mohd kan? Iye memang itu penting. Aku pun tak mahir sangat dengan benda tu semua, tapi bagi aku ada satu perkara yang bagi aku penting jugak iaitu jangan kedekut. Kedekut ni tak baik kan? Ramai orang benci dengan orang yang kedekut. So, aku rasa takde siapa pun dalam dunia ni yang nak dibenci kan? Malah disayangi cehcehceh. So, apa kena mengena kedekut dengan blog? Kedekut macam mana yang aku maksudkan? Actually ada beberapa jenis kedekut kat sini. Aku cuba senaraikan satu-satu ye.


1. Kedekut Ilmu
Seeloknya tak perlu nak kedekut dengan ilmu yang kita ada. Kalau perlu, share lah ilmu tu dengan orang lain, contohnya buat entry tips atau tutorial ke apa kan? Banyak kelebihan tau kalau korang share tutorial kat readers. Berdasarkan stats blog aku ni, post tutorial lah yang paling banyak orang view sepanjang zaman tau. *Ceh, sepanjang zaman tak boleh blah.* Seriously, post pasal tutorial, ada je orang view tiap hari. So, what you give you get back lah kan? Aku pun sedang cuba sedaya upaya untuk tak kedekut ilmu. Sebolehnya nak share semua benda yang kat kepala ni dengan korang. Tapi tulah, aku ni pun manusia biasa, kadang-kadang tak tercapai dek akal aku soalan-soalan korang tu. Huhuu. Tak semua benda aku tahu. 
See? Ramai yang view post tutorial compared dengan post yang lain.


2. Kedekut nak bagi credit
Jangan kedekut sangat nak bagi kredit kat blogger lain. Seeloknya kalau dah amik mana-mana gambar ke, tutorial ke, isi-isi entry ke atau apa-apa part dari mana-mana blog orang lain silalah credit kan kepada pemilik asal blog. Ni kekadang tu kedekut betul nak bagi kredit sebab takut nanti blog orang yang dikreditkan tu traffic mencanak. Laa, apa lah sangat kan setakat bagi kredit je pun. Ada pulak tu dah lah plagiat entry orang then langsung tak bagi credit kat pemilik asal. Heshhhh.. Memang bermuka tembok besar cina betul kan. Kalau dapat kat aku tu, memang habis aku cubit-cubitan ketam kat punggung mereka.


3. Kedekut nak bagi komen
Yang ni maybe tak penting sangat. Optional lah kan. Mana tahu korang lebih selesa jadi silent readers je kan. Tapi seeloknya jangan lah kedekut nak bagi komen bila dah baca entri blog yang dijejaki. Ada 2 jenis orang yang kedekut nak bagi komen ni, 1st bila dia tengok entri tu takde orang komen, dia akan cakap "ala, blogger ni tak femes ni, tak nak lah komen". Kedua pulak yang tengok ramai yang dah komen je, dia akan cakap, "Alaa dah ramai orang komen, tak payah lah komen". Tapi seeloknya kalau amik tutorial ke apa ke, apalah salahnya say thanks pada si blogger tu kan? Ingat senang ke nak update pasal tutorial, nak print screen bagai. Kalau korang say thanksss at least sejuk jugak hati si pembikin entry kan? Huhuhu. Baru semangat orang tu nak buat tutorial untuk korang lagi. Ni tidak. Tutorial nak, komen tak nak.


3. Kedekut nak promote blog orang lain
Ok. Ini pun optional. Terpulanglah sama ada nak promote ke tak. Hak memasing. Tapi cuba korang tengok blog yang tip top tu, yang follower beriban, yang traffic mencanak. Diorang langsung tak kedekut nak promote blog orang lain kat blog diorang. Contohnya, Ben Ashaari, Cik Epal, Liyana Lunia, Maria Elena and ramai lagi lah. 

Rasanya banyak lagi lah jangan kedekut. Ada apa-apa lagi korang nak tambah? Jangan kedekut apa pulak ye? So disebabkan blog ni asek sebut pasal jangan kedekut, so kat sini aku nak promot 2 blog yang bagi aku superb dan wajib diterjah dan difollow. Dan sedikit review :

  1. Zaim : Zaim ni kawan sekolah MRSM aku dulu. Single lagi kalau tak silap aku. Sekarang belajar kat Jepun kat Universiti of Toyama dan study in Mechanical Engineering kalau tak silap. Blog dia ni banyak pasal fotografi. Gambar-gambar yang dia ambil superb-superb tahu. Boleh terjah sekarang secara berjemaah ye. 
  2. Falihin : Blog ni pun kawan sekolah MRSM aku jugak. Dia baru je grad dari UITM Perak, dapat anugerah dekan setiap sem, masuk surat khabar lagi. Huhu. Jeles. Dia ada Diploma in Landscape Architecture kalau tak silap. Single lagi rasanya. Dia ni dulu amik seni visual sama macam aku time SPM dulu. Kreatif. Kepada sesiapa yang suka baca novel, dekat blog ni banyak cerita-cerita yang aku boleh kategori sebagai novel. Ke cerpen ek? Ok jom terjah.
Sekian. Adios ;)

54 Comments:

tiqaa said... [Reply to comment]

woahh! gila ramai orang view tips ika! hehe. best2 :)

sume tips mmg best! :D

fezaL Mohd said... [Reply to comment]

pitam , traffic ika masuk hahah !

Nabilabee said... [Reply to comment]

interesting...best..

Cipina said... [Reply to comment]

kadang - kadang malas nak komen, LIKE je :P

z@!m said... [Reply to comment]

1) ahahaha susa2 jek promot blog cikai aku tuu.. gmbr mane ade lawa pon.. papepon ありがとう!! lap yu lah camni.. haha

2) mak aiihh bnyk gilee pageview.. keep it up babe (o_0)b

mr.F said... [Reply to comment]

ika...aku goalkeeper simpanan Malaysia la..lupe nk tulis tuh..hahahah

btw..tengs ye ;D

Mohd Hazwan said... [Reply to comment]

komen kat sini...
jangan kedekut-kedekut tak baik
betul tak ika hahaha

||aLeaSaRa|| said... [Reply to comment]

hye slm perkenalan!kite sggh dr blog liyana lunia.kite newbie mmg semua kat atas kite buat.kalau blh jgnlah disable right klik utk copy tutorial kan?kite pun tak kedekut sggh blog kwn2 dan bg komen.dh pnt2 ditaip tak kan tak bg komen.kredit mmg kite tak pula wpun kat uncle google he3...hepi new year!

Huda Luna said... [Reply to comment]

FUHH FUHHH FUHHH

*MELELEH AIR LIUR*


banyak gila pageview utk tutorial
huhhu
betul tu jgn kedekottt

kite share semua ilmu yg kite tahu
then org akan hargai

ika yunos said... [Reply to comment]

@tiqaa

wuwuuu.. sikit jelah yang. ade orang lagi byk T________T
hehe thankssss

ika yunos said... [Reply to comment]

@fezaL Mohd

hoi hoi ape pitam2 nehh? hahaha
oke pitam jugak fezal komen

ika yunos said... [Reply to comment]

@..bicara hati ke hati..

senkyuuuu ;)

ika yunos said... [Reply to comment]

@Fina Fento

hehe, takpe2. part komen tu optional kot

ika yunos said... [Reply to comment]

@z@!m

HAHAHA. alalala. malulah tu malulah tu. ohh lap tingkap tooo! ahahaha. jangan lupa belanja....
thank yooouu.

ika yunos said... [Reply to comment]

@mr.F

hahaha geliiiiiiiiiiiii je aku dengar. ohhh welcome. jgn lupe belanjaaaa

ika yunos said... [Reply to comment]

@HAZWAN17

hahaha mengulang apa aku cakap. betul hazwan betull.. huhuhu

ika yunos said... [Reply to comment]

@||aLeaSaRa||
wuwuuu.. kite mmg disable right click sebab tanak orang plagiat. sebab ade kes tu plagiat without bagi kredit. tu yg kite hangen tu. T___________T
lagipun tutorial2 kita mmg takde yg letak coding2 tu, so takdelah nak soh org copy paste ape.

eh btw terima kaseh yg tak terhingga ye atas teguran awak tu. i'll do my best. wuwuuuuuuu

ika yunos said... [Reply to comment]

@Huda Luna

alaaaaaa... ni sikit... yu punya mesti lagi banyakkkkkk kan kan kan?

ehehe, yea right. tulah kite ni pun share2 jugak tapi ade sesetengah org yg tak menghargai ape yg kite dah buat, plus amek kesempatan lagi uhuhuuuuuu *nanges*

Pojiepooh Abdullah said... [Reply to comment]

Ika, Pojie xpernah kedekut tau..
Tapi Pojie nih pemalas esp nak komen blog org, suka jadik silent reader lately..
Nak update blog sendiri pun malas. How??!

PojiePooh; Hanya Satu...

Husna Lana said... [Reply to comment]

tengs 4 da tips ! 1st time komen kat page ni. hehehe. b4 ni jd silent reader je. malu nak komen-komen. kang org ckp mcm mencapub kat blogger femes pulak. hukhukhuk :(

ika yunos said... [Reply to comment]

@||| PöJìé PööH |||

haha. thats why i said its optional pojie. hehe. maybe kite lebih selesa jadi silent readers je ke.hehehe. tapi kalau kite komen ke, barulah org tu tau kite ni reader setia. hehehe

ika yunos said... [Reply to comment]

@Husna Lana

hahaha. takdela nak mencapub pon.
wuwuuuu.. ika tak pemes pon husna... akak awak yg pemes amos. hehehee

Ayeem Jemain said... [Reply to comment]

nama aku pon zaim haha. ala, mmg ramai kedekut link. top blogger kalau tag nama pon, blogger famos je. =,=

Mahirararara said... [Reply to comment]

betulbetul , jgn la kedekut =.='
cian kat blogger yg br merangkak nih . haha

Unknown said... [Reply to comment]

nice one =)

zik said... [Reply to comment]

bagus2 ika.. tak lokek untuk bagi tips2...

RedBoys said... [Reply to comment]

ok. saya memang pemurah. semua di atas saya buat. ok. sila percaya. kalau tak nak pengsan sini plak. haha.

Lassie H. said... [Reply to comment]

suke part tutorial nak , komen tak nak !
hihihi . sdeyh kan penat2 buat tuto tapi takde yg said thanks pun .
at least like pun oke kan .
sedapkan hati ni kan .
hahahaha !

cik mas said... [Reply to comment]

ika...cik mas nk tny lah..mcm mane ek nak satukan bahagian post dgn side bar..tamplate cik mas asing2 la bhgian post dgn side bar..cm ne nk wat ek ... :)

Duniakuabstrak said... [Reply to comment]

cepat kenyit2 mata kat aku..tak baik kedekut kenyit mata..

ika yunos said... [Reply to comment]

@mahirahnazlim

teehee, kite pon masih merangkakk jugakk. wuwuuuu T________T

ika yunos said... [Reply to comment]

@Ayeem Jemain

hehe. kan kan? ko kan top blogger? ekekekeeeeee.... ;B

ika yunos said... [Reply to comment]

@cik EPAL

thanksss cikepal!!!!
aaaaaaaaaa ni yang nak terharu niiiiii...
cikepal datang baca and komen belog aiiiiiii...
SUKANYAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!! ;)

ika yunos said... [Reply to comment]

@zik

teehee.. saya hanyalah newbie dalam dunia blog T___________T
just wanna share a piece of my mind :)

ika yunos said... [Reply to comment]

@lassiegewdix

hahaha tu lah lassie kann? wuwuuuu. nak nagess... hahahah.. tapi kite pon tak kesah sangat sebenarnya pasal tu. ehehee

ika yunos said... [Reply to comment]

@♥..cik_mas..♥

wuwuuu.. cikmasssssss... soriii..
ika pon tak tau lah nak buat cemna tu.
cube try googling. ekekekek :)

ika yunos said... [Reply to comment]

@DuniakuAbstrak

nahhhh *kenyit mata* ;)

m i a said... [Reply to comment]

huwaa..terbaeklah ika..hehee.suka tips3 ika..

yang, nk mntak tlg bole?plz vote 4 me ea..kat blog mia ade link..FFTF 035..thanks alot dear

Scha Nazri said... [Reply to comment]

wahhh. bagusnyaa tips. tengs kaka ku syg. *wink*

NA. said... [Reply to comment]

terima kasih kak ika atas tips yang diberikan!

Hazzy Ishak said... [Reply to comment]

tak mau kedekut dah pasni.
ekekekeke

aya said... [Reply to comment]

ikaaaa. aya nk ikaa tlg buat kn header boleh tak ? hehe

Sir Marcello said... [Reply to comment]

tips kat atas tue mmg best except yang last sekali..

tak berapa gemar sangat klik2 nie...tp terpulang...

-saya budak baru belajar...kalo salah komen jangan marah~

Unknown said... [Reply to comment]

aku bab2 tutorial bukan kedekut. tp x reti buat. so slalu aku bg link je kat org bila diorg tanye.
blog ko byk tutorial, mmg aku suggest blog ko.
hehehe

ika yunos said... [Reply to comment]

@mia

hehe, terima kasihh mia. hehe. kite pon men tibau je tips2 ni. tak sume boleh pakai pun sebenarnya. hehehe

ika yunos said... [Reply to comment]

@syAzAnA

ehehee.. welcome. teehee. tapi jgn amik bulat2 la. ni pendapat akak je. hehe

ika yunos said... [Reply to comment]

@cicakgirl welcome welcome. hehe

ika yunos said... [Reply to comment]

@Hazzy Ishak

hehe. hazzy mmg tak kedekut pun ape. hehe

ika yunos said... [Reply to comment]

@ayaa alyy

apa? ahahaha *pengsan jap*
ayoyoooo. kite tak reti la buatkan header orang, hehehe

ika yunos said... [Reply to comment]

@Sir Marcello

AHAHA. dah tulis pun optional. HAHA So takyah buat pun takpe. Aku pun men tibai je taip entry ni. LOL

ika yunos said... [Reply to comment]

@Ery Farieha

AHAHA, aku pun akdang gila malassssss nak buat tutorial. And kalau org tanye, aku akan bagi link2 blog tutorial kat dorang. ahaha

syakirahmn said... [Reply to comment]

agak ahh. nk gain komen tu payah. skrg semua asyok follow follow ja...

Nurdiyana Yaccob said... [Reply to comment]

wah...mantap trafik ika...mmg nak kena byk belajar lagi nih...pastu share dgn org lain plak...

_iezrah! said... [Reply to comment]

sy suker.. mmg xde org omen sy..:(